Hulp nodig?
Hieronder vind u de veelgestelde vragen gecategoriseerd op Consumenten of Vakspecialisten. Mocht uw antwoord er niet bij staan, dan kunt u uw vraag stellen aan ons via de mail of via de chat.
Categorieën
Bij ReparatieNet geldt: afspraak is afspraak. Dat betekent dat jij aanwezig bent bij de klant op de afgesproken dag en binnen het aangegeven tijdvak. Het helpt om de klant te berichten zodra je hun klus accepteert. Het kan gebeuren dat mensen niet direct reageren omdat ze even bezig zijn. Vaak is er niet veel aan de hand.
Mocht je de klant niet kunnen bereiken omdat de contactgegevens niet kloppen of ze voor langere tijd onbereikbaar zijn, probeer dan te wisselen met een andere klus en op een later moment opnieuw contact te zoeken en het werk alsnog uit te voeren. Ben je al op locatie en is de klant niet thuis? In dat geval mag je in de meeste gevallen een annuleringsfactuur (van €25) in rekening brengen. Zorg ervoor dat je de volgende stappen hebt genomen:
- Laat weten dat je onderweg bent en bewaar dit bericht als bewijs.
- Maak een foto van het gebouw of de deur als bewijs van je bezoek.
Vakmannen kunnen een klus niet zelf annuleren. Als de klant de afspraak wil afzeggen, dan kan dit zolang jij als vakspecialist nog niet ter plaatse bent.
Ben je al op locatie en is de klant niet thuis? In dat geval mag je in de meeste gevallen een annuleringsfactuur (van €25) in rekening brengen. Zorg ervoor dat je de volgende stappen hebt genomen:
- Laat weten dat je onderweg bent en bewaar dit bericht als bewijs.
- Maak een foto van het gebouw of de deur als bewijs van je bezoek.
Soms kun je de klus niet in één keer afmaken, bijvoorbeeld omdat je een onderdeel moet bestellen of omdat een geschilderde muur eerst moet drogen. Overleg in dat geval met de klant wanneer je terugkomt om de klus af te maken. Pas vervolgens de uitvoerdatum van de klus aan en bevestig deze aan de klant.
Maak pas een totaalfactuur aan wanneer alles naar tevredenheid van de klant is afgerond!
Wanneer je een aanvraag hebt geaccepteerd, dan verwacht de klant dat je de klus ook echt kunt uitvoeren.
Mocht je tijdens het uitvoeren van de klus complicaties tegenkomen waardoor het jou niet lukt, bespreek dit dan eerst met de klant. Leg vriendelijk uit wat er aan de hand is en raad de klant aan om een andere vakspecialist in te schakelen. Waarschijnlijk ken jij binnen jouw netwerk wel de juiste persoon voor de klus. Deel deze informatie, zodat je de klant toch verder helpt.
Let op: Als jij de klus door jouw toedoen niet kunt uitvoeren, breng de klant dan niets in rekening.
ReparatieNet richt zich voornamelijk op klussen waarvoor meestal geen offerte nodig is, we richten ons met name op reparatie- en storingsklussen die voor een vooraf bepaald tarief geklaard kunnen worden. Klanten boeken direct een vakman voor het uitvoeren van een klus. Als de klant tijdens het eerste contact niet duidelijk heeft aangegeven dat diegene eerst een (vrijblijvende) offerte wil ontvangen, mag je de afspraak als een klus beschouwen. Bespreek dit op een vriendelijke manier met de klant en meet alle maten op om een goede prijsindicatie te kunnen geven. Spreek af dat je een onderzoeksfactuur in rekening brengt voor het inmeten. Dit bedrag breng je in mindering als de klus uiteindelijk doorgaat.
Als de klant van tevoren heeft aangegeven dat het om een offerte gaat en jij hebt de klus toch geaccepteerd, dan moet je de klant voorzien van een vrijblijvende prijsindicatie zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
Let op: Voorzie de klant altijd van een professioneel opgestelde offerte. Geef hierop jouw werkuren, materiaalkosten en bijkomende kosten door, zodat hier geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Het kan gebeuren dat er tijdens een klus iets misgaat. Jij blijft echter verantwoordelijk voor een professionele uitvoering van je werkzaamheden. Als je schade aanricht of ondeugdelijk werk levert, kun je aansprakelijk worden gesteld door de klant. Daarom is het essentieel dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten.
Als je tijdens een klus per ongeluk schade veroorzaakt, zoals het omstoten van een vaas of het beschadigen van een muur, werk dan proactief aan een oplossing. Vaak is een klant redelijk als je meedenkt over een oplossing.
In de meeste gevallen kun je beter je verzekering inschakelen om de schade te dekken. Je hebt immers een verzekering om je in dergelijke situaties te ondersteunen.
Je mag altijd het eerste uur in rekening brengen voor een klus, zelfs als deze al na 15 of 30 minuten is opgelost. Als dit het geval is, vraag dan vriendelijk aan de klant of er nog andere kleine klusjes zijn die je kunt oppakken. Dit laat zien dat je klantgericht bent en helpt om een goede indruk achter te laten.
Klanttevredenheid is essentieel, want een tevreden klant geeft je een top review, en dat is belangrijk. Positieve reviews kunnen je een voorsprong geven bij het ontvangen van nieuwe aanvragen. Door net dat beetje extra service te bieden, vergroot je de kans op vervolgklussen en aanbevelingen.
Als de klus klaar is en de klant tevreden is, is het tijd om een factuur aan te maken. Doe dit direct na afronding van de klus en volg deze stappen.
- Factuur invullen: Voer alle bedragen correct in, bespreek eventuele parkeerkosten, materiaalkosten en/of kosten voor meerwerk.
- Verzenden: Verstuur de factuur per mail, whatsapp of per post.
Vergeet niet om de klant te vragen om een review achter te laten en jou en jouw werk te beoordelen. Klanttevredenheid is essentieel, want een tevreden klant geeft je een top review, en dat is belangrijk. Positieve reviews kunnen je een voorsprong geven bij het ontvangen van nieuwe aanvragen. Door net dat beetje extra service te bieden, vergroot je de kans op vervolgklussen en aanbevelingen.