Hulp nodig?
Hieronder vind u de veelgestelde vragen gecategoriseerd op Consumenten of Vakspecialisten. Mocht uw antwoord er niet bij staan, dan kunt u uw vraag stellen aan ons via de mail of via de chat.
Categorieën
Als de klus klaar is en de klant tevreden is, dan is het tijd om een factuur aan te maken. Doe dit direct na afronding van de klus.
Geef op de factuur aan hoeveel uur je hebt gewerkt en wat je aan materiaal kwijt was. Vermeld ook eventuele extra kosten, zoals bijvoorbeeld parkeerkosten of spoedkosten.
De klant betaald de factuur rechtstreeks aan jou als vakspecialist. De betaling verloopt dus niet via ReparatieNet.
Je mag altijd het eerste uur in rekening brengen voor een klus, zelfs als deze al na 15 of 30 minuten is opgelost. Als dit het geval is, vraag dan vriendelijk aan de klant of er nog andere kleine klusjes zijn die je kunt oppakken. Dit laat zien dat je klantgericht bent en helpt om een goede indruk achter te laten.
Klanttevredenheid is essentieel, want een tevreden klant geeft je een top review, en dat is belangrijk. Positieve reviews kunnen je een voorsprong geven bij het ontvangen van nieuwe aanvragen. Door net dat beetje extra service te bieden, vergroot je de kans op vervolgklussen en aanbevelingen.
Je bepaalt zelf of je voorrijkosten of reiskosten rekent. Je dient dit wel duidelijk te communiceren bij je vermelding, zodat dit voor de bezoekers van ReparattieNet van te voren duidelijk is en ze de prijzen van de verschillende vakspecialisten goed met elkaar kunnen vergelijken.
Als je tijdens de klus materialen moet halen, communiceer dit dan altijd duidelijk naar de klant. Voor de tijd die je besteedt aan het halen van materialen kan je jouw tijd in rekening brengen, op voorwaarde dat dit onvoorziene omstandigheden betreft waarvan op voorhand niet bekend was dat er materialen gehaald moesten worden.
ReparatieNet richt zich voornamelijk op klussen waarvoor meestal geen offerte nodig is. We richten ons met name op reparatie- en storingsklussen die voor een vooraf bepaald tarief geklaard kunnen worden. Klanten boeken direct een vakman voor het uitvoeren van een klus. Als de klant tijdens het eerste contact niet duidelijk heeft aangegeven dat diegene eerst een (vrijblijvende) offerte wil ontvangen, mag je de afspraak als een klus beschouwen. Bespreek dit op een vriendelijke manier met de klant en meet alle maten op om een goede prijsindicatie te kunnen geven. Spreek af dat je een onderzoeksfactuur in rekening brengt voor het inmeten. Dit bedrag breng je in mindering als de klus uiteindelijk doorgaat.
Als de klant van tevoren heeft aangegeven dat het om een offerte gaat en jij hebt de klus toch geaccepteerd, dan moet je de klant voorzien van een vrijblijvende prijsindicatie zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
Let op: Voorzie de klant altijd van een professioneel opgestelde offerte. Geef hierop jouw werkuren, materiaalkosten en bijkomende kosten door, zodat hier geen misverstanden over kunnen ontstaan.
Een normale betaaltermijn is binnen 14 dagen, maar je mag hier vanaf wijken, zolang je dit maar duidelijk communiceert op jouw facturen en afstemt met jouw klanten. Zet je niets op de factuur dan heeft de klant recht op een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen.